Chcesz być lepszym człowiek? Zorganizuj… podróż do wnętrza siebie

Zdjęcie dla artykuły pt. Chcesz być lepszym człowiek? Zorganizuj… podróż do wnętrza siebie

Największa bzdura to mówienie sobie: "będę szczęśliwy/szczęśliwa, gdy...". Życie nadal będzie wtedy podobne i jeśli nie potrafisz osiągnąć szczęścia teraz, to osiągnięcie celu nic Ci nie da. Zawsze znajdziesz kolejne, bardziej doniosłe wyzwania. Po wypełnieniu go także nic nie ulegnie zmianie. Nie jesteśmy chorzy psychicznie – po prostu nie dostrzegamy ogromnej złożoności życia. Koncentrując się na jednym jedynym celu, trafimy z horyzontu ocean innych sfer życia: rodziny, przyjaźni, związku, pracy czy przypadkowych ludzi. Tymczasowo ignorujemy pozostałe sfery, przez co wydaje się nam, iż nie istnieje nic, poza tym jednym osiągnięciem, o które usilnie zabiegamy. Nie dopuszczamy tych obszarów egzystencji do świadomości. Lecz z czasem codzienność, rutyna i inni odznaczą się przez swoją obecność w naszym otoczeniu. Musi zwracać uwagę na środowisko – człowiek pierwotny ignorujący pobliskiego tygrysa byłby człowiekiem martwym. Ewolucja chcąc zapobiec wyginięciu gatunku ludzkiego, przygotowała specjalne mechanizmy, które zmuszają nas do zwracania uwagi na to, co znajduje się wokoło.

Zwierciadło skierowane do wnętrza

Zdjęcie odbicia w deszczowej kałuży

Człowiek jako istota racjonalna, w pewnych określonych warunkach, potrafi zignorować owe ewolucyjne mechanizmy i skupić się na własnym umyśle, na tzw. świecie wewnętrznym. Zatem jakie warunku powinny zaistnieć, aby człowiek mógł tymczasowo nie zwracać uwagi na świat zewnętrzny i zagłębić w ten wewnętrzny? Po pierwsze, odpowiednia ilość czasu. Nie jest to proces prosty, trywialny, więc wymaga trochę przygotowania. Po drugie, skupienie wykrzesywane dzięki odpowiedniej ilości czasu właśnie. Po trzecie, cel lub jakaś motywacją, by patrzeć w głąb siebie. Potrafimy bezcelowo oglądać telewizję, przeglądać social media czy nawet pracować. Niestety (a może i lepiej) nie posiadając celu, nie można skupiać się na świecie wewnętrznym. Zobrazujmy to sobie przykładem: Maria chciałaby posłuchać swego wewnętrznego głosu (metaforycznie mówiąc), jednak sama nie wie, dlaczego chciała to uczynić, cały dzień jest zabiegana, a w dodatku nie potrafi się skoncentrować na dłużej niż 5-10 minut. Czy w ten sposób osiągnie zamierzony rezultat? Na pewno nie. A teraz rozważmy fikcyjny przypadek Darii. Dzięki minimalistycznemu podejściu do rzeczy materialnych, ma więcej czasu przestrzeni i skupienia. Potrafi odnaleźć motywację – potrzebę życia w zgodzie z własną intuicją moralną. Zadam pytanie ponownie: Czy w ten sposób osiągnie zamierzony rezultat? Myślę, że zdecydowanie tak.

Wyruszamy! - co robić, żeby rozpocząć podróż

Rozważamy całe to patrzenie w głąb siebie, słuchanie wewnętrznego głosu, zaglądanie do swojego świata umysłu czy jakkolwiek inaczej tego nie nazwać. Co to jest praktycznie? Przecież żaden głos w głowie do nas nie przemawia. Jeśli tak, to cierpimy na schizofrenię i wymagamy profesjonalnej opieki psychiatrycznej. Zatem jak pewnie zauważyłeś, nie jestem klinicystą, więc nie chodzi mi o dosłowny głos. Zanurzanie się w świecie wewnętrznym to na przykład: medytacja mindfulness, niepoddawanie się impulsom, nieuleganie pochopnie emocjom, analizowanie swojego zachowania lub praktykowanie szczerości i asertywności. Takich zachowań istnieje mnóstwo. Możesz wybrać coś dla siebie i stosować jedno, kilka lub nawet wszystkie naraz. Czy jednak gra jest warta świeczki? W jakim celu w ogóle warto medytować lub analizować swoje zachowanie? Korzyści jest kilka, ale zajmijmy się tylko tymi dowodami, co do których mamy pewność, czyli naukowymi. Oto główne z nich.

Zaleta #1 – Odprężenie i ulga

Zdjęcie zdejmowanych kajdanek - ulga.

Po pierwsze, wyciszenie i uspokojenie ciała. Co zaskakujące, między osobami po prostu czytającymi książki, a medytującymi nie zaobserwowano znaczącej różnicy w ilości uderzeń serca na minutę (tętno). Okazuje się jednak, że u osób medytujących tętno staje niesamowicie regularne, liczba oddechów znacząco maleje i głębokość oddechów wzrasta. [1] Biorąc pod uwagę tylko regularność bicia serca, zasypianie i medytacja dają się od siebie odróżnić.

Zaleta #2 – Lepsza kontrola uczuć

Zdjęcie kobiety w dobrym nastroju.

Po wtóre, lepsza kontrola emocji. Jak wykazało badanie przeprowadzone na 50 uczestnikach, gdzie połowę stanowiła grupa niemedytująca, a drugą połowę grupę medytująca – osoby medytujące posiadają zdolność do bardziej skutecznej kontroli swoich emocji. Naukowcy dokonali tego odkrycia, pokazując badanym krótkie filmy mające wywołać u nich emocje, mierząc jednocześnie aktywność elektryczną ich mózgów. W prawdzie u oby grup zaobserwowano zmiany, ponieważ tak działają emocje – są częściowo poza naszą wolą – jednakże lepiej radzą sobie z nimi ludzie, który praktykują medytację. [2]

Zaleta #3 – Odporność na grypę i nie tylko!

Zdjęcie dziewczyny chorej na grypę.

Po trzecie, zwiększona odporność organizmu. W tym badaniu 25 osób uczęszczało na kurs medytacji mindfulness, a kolejne 16 osób stanowiło grupę kontrolną. Po 4 miesiącach obie grupy zaszczepiono przeciwko grypie, używając identycznej szczepionki dla każdego. Okazało się, że medytujący wytworzyli w swoim orgazmie więcej przeciwciał, co traktuje się jako wskaźnik reakcji immunologicznej. Innymi słowy i w uproszczeniu, im więcej przeciwciał wyprodukuje Twoje ciało, tym większą odporność zyskujesz na dany patogen, np. wirusa, bakterię czy grzyba. I faktycznie grupa niemedytująca odznaczyła się mniejszą liczbą przeciwciał niż w przypadku grupy medytującej, czyli osoby medytujące lepiej zareagowały na szczepionkę i zyskały lepszą odporność! [3]

Zaleta #4 – Samokontrola!

Zdjęcie osoby odmawiającej sobie słodkiego - samokontrola.

Po czwarte, wyższa samokontrola. Wspominane na początku praktyki poprawiają samokontrolę. W jaki sposób to działa? Zatrzymajmy się na chwilę i spróbujmy zrozumieć tzn. ego depletion theory. Jest to efekt psychologiczny polegający na osłabianiu się samokontroli pod wpływem trudnych intelektualnie zadań. Zakłada, że samokontrola ma ograniczone pokłady, które mogą się wyczerpać, ale z czasem regenerują się. Medytacja mindfulness działa, odnawiając owe zasoby samokontroli [4]. Jednak jakie korzyści płyną z samokontroli? Otóż samokontrola współwystępuje z czynnikami takimi jak: sukces osobisty, wyższe średnią ocen szkolnych, wyższą samoocenę, lepsze relacje, niższą ilość chorób psychicznych, rzadsze napady objadania się, rzadsze nadużycia alkoholu, doskonalsze zdolności interpersonalne (np. zawieranie i utrzymywanie relacji, zdrowe przywiązanie do partnera/partnerki) i bardziej adekwatną do sytuacji reakcję emocjonalną. Inne badanie wykazało korelację ze częstszymi zachowaniami prozdrowotnymi oraz sukcesem w utracie wagi. [5] Samokontrola to istny fenomen w psychologii – nie możemy jej przedawkować! Nawet nadmierna samokontrola nie wykazuje żadnych wad, jak twierdzą naukowcy przeprowadzający badanie [6].

Okazało się również, że stanowi wspaniały predyktor (czynnik pozwalający coś przewidzieć) sukcesu zawodowego już u czterolatków. [8] Opis całego „marshmallow test” znajdziecie w języku polskim tutaj. Co więcej, mieszanka uporu i samokontroli stanowi niewyobrażalnie potężny środek do osiągania celów i jeszcze precyzyjniej wskazuje, kto najprawdopodobniej osiągnie (lub osiąga– badania prowadzone były na dorosłych) sukces w swoim życiu [7]. Jeszcze raz przypominając, praktyka mindfulness, nieuleganie impulsom, zastanawianie się nad sobą skutkują poprawieniem się samokontroli. Do tematu samokontroli z pewnością wrócimy, ponieważ to wspaniała cecha i warta szczegółowego omówienia, i próby wdrożenia do swojego repertuaru cech.

Zaleta #5 – Poprawione samopoczucie

Zdjęcie dziecka z dobrym samopoczuciem.

Po piąte i nie mniej ważne, wszelkie praktyki służące podróżowaniu do wnętrza siebie dają subiektywne, choć mierzalne poczucie osobistego dobrostanu. Osoby praktykujące lub dopiero wprowadzane w tego typu praktyki osoby zgłaszają, że odczuwają wyższe zadowolenie z życia niż wcześniej. Oznacza to, że taki nawyk potencjalnie podnosi dobrostan, poprawiając jego jakość życia.

Podsumowanie

Podsumowując, widzimy, że zorganizowanie podróży w głąb siebie niesie wiele zalet i z pewnością wspomoże nas w stawaniu się lepszą osobą. Największe zalety przynosi tutaj medytacja mindufulness, a są to między innymi: odprężenie i ulga, lepsza kontrola emocji, podwyższona odproność na infekcję, lepsza samokontrola (już dla stegoamego jednego efektu warto medytować) oraz naturalna poprawa naszego samopoczucia. Myślę, że zachęciłem Cię do spróbowania jakiejś formy słuchania swojego wnętrza - nie musi to być koniecznie owa medytacja. Na początek starczy prowadzenie dziennika czy bardzo intencjonalne kontrolowanie swoich emocji.

Dziękuję Ci za poświęcony czas i zachęcam do zapoznania się z innymi moimi artykułami. Jeśli interesuje Cię tematyka, którą poruszam, to polecam zapisać się do newslettera. Jeszcze jedno, swoją opinię możesz wyrazić w komentarzu pod wpisem ;)

Źródła

[1] - https://still-breathing.net/respiration-and-heart-rate/

[2] - https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00207450590897969

[3] - https://journals.lww.com/psychosomaticmedicine/Abstract/2003/07000/Alterations_in_Brain_and_Immune_Function_Produced.14.aspx

[4] - https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1053810012000104

[5] - https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1359105310390247

[6] - https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.0022-3506.2004.00263.x

[7] - http://badania.net/test-pianki-przewiduje-sukces-zyciowy/

[8] - https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0963721414541462


KOMENTARZE

Dodaj swój komentarz




Zdjęcie dla atykuły o tytule: Autorytety, umiar i czas na życiowe decyzje

Autorytety, umiar i czas na życiowe decyzje

Zdjęcie dla atykuły o tytule: Przed spełnieniem marzeń ciągle coś Cię rozprasza. Oto jak to zmienić…

Przed spełnieniem marzeń ciągle coś Cię rozprasza. Oto jak to zmienić…

Zdjęcie dla atykuły o tytule: Nieskończone szczęście jest niemożliwe. Jednak jest coś, co możesz zrobić

Nieskończone szczęście jest niemożliwe. Jednak jest coś, co możesz zrobić

Zdjęcie dla atykuły o tytule: 5 prostych trików, by wyglądać lepiej. Numer dwa Cię zaskoczy!

5 prostych trików, by wyglądać lepiej. Numer dwa Cię zaskoczy!

Zdjęcie dla atykuły o tytule: Jak zdobyć przyjaciół? Najpełniejsza analiza podręcznika kontaktów międzyludzkich

Jak zdobyć przyjaciół? Najpełniejsza analiza podręcznika kontaktów międzyludzkich

Zdjęcie dla atykuły o tytule: Punkt widzenia zależy od punktu… myślenia. Czyli o tym, jak widzimy „buzię w tęczu” i jak fryzjer leczy z lęku przed śmiercią

Punkt widzenia zależy od punktu… myślenia. Czyli o tym, jak widzimy „buzię w tęczu” i jak fryzjer leczy z lęku przed śmiercią

Zdjęcie dla atykuły o tytule: 9 skutecznych sposobów na motywację. Poznaj tajniki wiedzy o motywacji!

9 skutecznych sposobów na motywację. Poznaj tajniki wiedzy o motywacji!

Zdjęcie dla atykuły o tytule: Zaprojektuj sobie wymarzone życie! - czyli o wpływie środowiska i life designie

Zaprojektuj sobie wymarzone życie! - czyli o wpływie środowiska i life designie

Zdjęcie dla atykuły o tytule: 5 wspaniałych cech charakteru, które powinieneś w sobie wykształcić

5 wspaniałych cech charakteru, które powinieneś w sobie wykształcić

Zdjęcie dla atykuły o tytule: Dlaczego mając coraz szybsze komputery, doświadczamy coraz wolniejszego działania aplikacji?

Dlaczego mając coraz szybsze komputery, doświadczamy coraz wolniejszego działania aplikacji?

Zdjęcie dla atykuły o tytule: Dlaczego sławni ludzie są sławni? - czyli o teoriach zdobywania sławy

Dlaczego sławni ludzie są sławni? - czyli o teoriach zdobywania sławy